onsdag 17 juli 2013

Drömtårta

Det här en en klassiker och om jag får säga det själv mkt godare än rulltårta... mmm choklad och smörkräm.

Ingredienser:
3 ägg
1 1/2 dl socker
1 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Smörkräm:
160 g smör
3 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 äggulor





Så gör du:
1. Sätt på ugnen 200 grader
2. Vispa socker och ägg vitt och poröst.
3. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver innan du vispar ner detta i äggblandningen, blanda väl.
4. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt, nästan ända ut i kanterna och grädda i 5 min.
5. Medan smeten är i ugnen kan du bre ut strösocker på ett nytt bakplåtspapper.
6. Då kakan är klar, vänder du den upp och ner på den, bakplåtspapper och allt på det "strösockrade" bakplåtspappret (strösockret gör att kakan inte fastnar i det nya pappret) pensla på lite kallt vatten på baksidan av kakan, alltså på pappret, detta gör att kakan lossnar lättare från pappret. Dra bort bakplåtspappret från kakan.

När jag var liten tyckte jag att det var kul att dela på vitor och gulor med äggskalen, nu tycker jag att det är lite kul att kladda lite.

Så gör du smörkräm:
1. Försök att röra smöret mjukt och rör ner florsocker, vaniljsocker och två äggulor. Jag blandar med visp och degkrorkar... går alldeles utmärkt.
2. När kakan har svalnat är det bara att bre på smörkrämen (eller? bara och bara? Det kan vara lite klurigt då kakan lätt går sönder)
3. När du tycker att det smörkrämen är jämt fördelad, rulla ihop och skär i sneda skivor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar