torsdag 7 mars 2013

Krämig choklad- och kolapaj

Den här pajen är mäktig men fantastiskt god. I mitt originalrecept står det att pajen räcker till 8 personer men jag har delat den på 12 och det har ändå blivit över. Den räcker inte bara till många utan den går även utmärkt att laga i förväg och frysa in.

INGREDIENSER
Botten:
60 g smör
1/2 tsk kakao
1 msk farinsocker
4 dl smulade kakor (jag använder Maryland cookies)

Kolalager:
1 burk kondenserad mjölk
75 g smör
1/2 dl strösocker

Chokladlager:
200 g hackad mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk strösocker
40 g smör


GÖR SÅ HÄR
Botten:
1. Smula kakor
2. Smält smör med kakao och farinsocker i en tjockbottnad kastrull.
3. Häll i de smulade kakorna och blanda väl.
4. Häll i blandningen i en rund form (ca 20 cm) och pressa uti botten och på kanter. Ställ botten svalt i kylskåp.

Kolalager:
1. Blanda kondenserad mjölk, socker och smör i en tjockbottnad kastrull och värm på svag värme tills allt har smält.
2. Koka upp och låt blandnigen koka under omrörning i ca 6 min eller tills den tjocknat.
3. Låt blandningen svalna något innan den hälls i pajformen.
4. Ställ i kylskåp och låt stå tills kolalagret stelnat.

Chokladlagret:
1. Hacka chokladen och blanda den med vispgrödde, smör och socker i en tjockbottnad kastrull.
2. Värm på mycket svag värme tills allt smält samman till en jämn smet (ca 4 min).
3. Låt blandningen svalna något innan den hälls över kolalagret.
4. Låt kakan stelna i kylen i minst 1 timme.

Servera med grädde eller bara som den är





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar