onsdag 11 juli 2012

Morotskaka (muffins och vanlig)


Jag och Sara (syster) var i Malmö och vi firade vår vän och nyblivna läkare Jenny.  Och då passade vi på att shoppa lite på Lagerhouse, det blev lite glas en lunchpåse och MINIMUFFINSFORMAR. Kanske de sötaste! Så direkt när jag kom hem var jag ju tvungen att baka lite. Här är resultatet:


Morotskaka är en gammal klassiker som passar bra till födelsedagar, alla andra dagar och just detta recept var det vi bakade efter på coffee corner när vi jobbade där. Det är en mastig och vacker kaka som vanligtvis gör i stor form, men som här även passar i muffinsformat.


Ingredienser:
2,5 dl olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl rivna morötter (jag rev dom fint (då det är minimuffins, men kan rivas i storlek efter smak)
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1,5 tsk salt
1,5 tsk muskot
1 tsk kanel
0,5 dl grovt hackade valnötter (valfritt)

Glacyr:
200g smält smör/margarin
200g färskost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 citron, saft och skal


Så här gör du:

  1. Värm ugnen till 200 grader
  2. Vispa socker och olja ordentligt
  3. Rör sedan i de rivna morötterna och äggen ett i taget.
  4.  Blanda övriga torra ingredienser för sig (ej valnötter) innan dessa rörs i oljsmeten.
  5. Rör i valnötter och fyll muffinsformarna lite över hälften. Eller i en smörad och bröad form ca 23 cm i diameter.
  6. Grädda i ca 8 min (eller ca 30 min i storform)
Glacyr:
  1. Vispa ihop alla ingredienser då smöret svalnat
  2.  Spritsa eller bred över muffinsarna eller kakan då de svalnat. 
Ps. Det blev ca 50 st minimuffins!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar