fredag 13 juli 2012

Citron och blåbärsmuffins

I kväll är det parmiddag, och vad är det? Om inte ett utmärkt tillfälle att baka lite. Eftersom jag fortfarande är helt inne på mina minimuffins kommer här en till sort.


Ingredienser:
75 gr smör eller margarin
1,5 dl strösocker
1 ägg
0,5 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 citron, skal och saft
ca 2 dl blåbär


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ihop smör och socker
3. Vispa äggen, mjölken, rivet skal av citron och citronsaften och tillsätt detta i smörsmeten
4. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dessa
5. Rör bara så att allt blandas, inte för mycket
6. Tillsätt blåbär och blanda försiktigt (jag använder frysta då jag vill ha vita muffins med blå prickar, annars blir hela muffinsen blå)
7. Klicka upp smeten upp i muffinsformar, sen här smeten räcker till 24 minimuffins. Går givetvis att fördubbla till stora muffins.
8. Gräddas i ca. 20 minuter 



Lite extra:
Jag spritar på lite vaniljsås (pulver-varianten) men de är goda som de är annars.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar