onsdag 18 april 2012

Lakritsbullar

Jag hörde att en kollega hade bakat lakritsbullar och blev väldigt sugen på att testa. Som smaksättning använde jag essens som egentligen är tänkt för att blandas som shots, närmare bestämt "Gott Shot" salt lakrits. Det blev väldigt gott så jag hoppas att ni vågar prova!



Ingredienser:
150g margarin
5dl mjölk
50g Jäst
1,5 dl socker
2tsk kardemumma
1krm salt
1,4l mjöl (ca)

Remons med lakrits:
200g mandelmassa
200g smör
1,5 dl vit sirap
60g vaniljkrämspulver
3 msk vatten
2,5 tsk lakritssmaksättning


Så här gjorde jag deg och remons:
1. Smula jäst i en bunke medan du smälter margarin i en kastrull.
2. Tillsätt mjölk och värm till ca 37grader.
3. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, rör tills jästen är upplöst.
5. Tillsätt kardemumma, salt och det mesta av mjöl men spar lite till utbakning.
6. Knåda eller arbeta ihop degen i en köksmaskin och låt jäsa i 40min.
7. Mjuka upp mandelmassan med elvisp och blanda med smöret.  
8. Tillsätt sirap, vaniljkrämspulver, vatten och lakritssmaksätting. Smaka av och tillsätt mer lakrits om du önskar kraftigare smak.


Bullar med socker

Så här gjorde jag bullarna:
1. Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar
2. Kavla ut den i form av en rektangel och bred på lakritsremons på halva.
3. Vik över halva degen och skär i 20 remsor.
4. Vrid remsorna och forma till kringlor. Lägg kringlorna på bakpappersklädd plåt.
5. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
6. Grädda dem i 225 grader i 8–10 minuter.
7. Pensla kringlorna med smält smör och doppa dem i lakritsströssel eller strösocker. Det blev häftigt med lakritsströssel men nästan godare med socker. Jag gjorde några av varje.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar