måndag 16 april 2012

Coffe Corner's chokladbollar

Både jag och min syster Sara har jobbat på Coffee Corner  ett fik i Gävle som var super-inne på tidigt 2000-tal. Människor kom drack kaffe, åt chokladbollar och kedjerökte. Tack gode gud att man inte får röka inomhus längre....och för detta chokladbollsrecept.

Ingredienser:

6-7 dl malda havregryn (jag mortlade men "back in the day" körde vi det i mixer)
200g flytande margarin
2 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 espresso (eller väldigt starkt kaffe)


Så här gjorde jag:
1. Blanda alla ingredienserna väl.  
2. Rulla till bollar i valfri storlek (på Coffe Corner var det ca 1,5dl smet/boll men nu valda jag att rulla normal chokladbollsstorlek, då jag är vuxen och inte längre kan äta hur mkt socker som helst utan att må dåligt)
3. Doppa lite i vatten, rulla så att hela bollen blir lite kletig och rulla i pärlsocker.
4. Kyl ett par timmar eller frys in och ät när du är redo.


Här har jag gjort med "finströssel", det är fint men det är godare med vanligt pärlsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar