fredag 24 februari 2012

Passionsfrukts Cheesecake

Jag älskar cheesecake, amerikansk eller fryst spelar ingen roll. Det är är mitt bästa amerikanska recept och det går att kombinera med valfria bär eller frukter. Det här var första gången jag testade med passionsfrukt och jag måste säga att det blev supergott.

Ingredienser botten:
250g digestive
1/2tsk kanel
1/2tsk kardemumma
100g smält smör eller margarin

Fyllning:
500g färstost
3 ägg
2dl socker
2tsk vaniljsocker
3-4 passionsfrukter

creme fraiche
Ev. vispad grädde och ihopkokade hallon till servering

Så här gjorde jag:
1. Värm ugnen till 175° och smula sönder kexen (kan rekommendera att kossa dom i en stor mortel eller matberedare)
2. Blanda de smulade kexen, kanel, kardemumma och smält smör. Tryck ut kexblandningen i en form med löstagbar kant (jag brukar trycka med baksidan av en sked)
3. Grädda i 5min.
4. Rör färskosten mjuk och ha i de övriga fyllnings-ingredienserna.
5. Häll i färskost-röran i formen och grädda i 45min.
6. Rör creme fraichen så att den blir lite lösare och bred den över den gräddade kakan. Grädda sedan i yttligare 5min.
7. Låt svalna innan servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar